My Lovely Friends..

Friday, November 21, 2014

`walisongo` & masjid menara kudus

assalam..
ehem rasa bertuah dapat berkunjung & mengenali sejarah 9 `walisongo`..disemarang..
walisongo mempunyai byk maksud dan antaranya bermaksud `penyebar ugama islam`..
mereka datang untuk menyebar & mengembangkan ugama islam diindonesia yang pada waktu itu rata2 penduduknya berugama hindu..

9 `walisongo` tersebut :

1.sunan gresik @ maulana malik ibrahim
2.sunan ampel @ raden rahman
3.sunan bonang @ raden nakhdum ibrahim
4.sunan drajat @ raden qasim
5.sunan kudus @ ja`far shadiq
6.sunan giri @ raden paku @ ainul yaqin
7.sunan kalijaga @ raden said
8.sunan muria @ raden umar said
9.sunan gunung jati @ syarif hidayatulah


ini adalah menara masjid kudus yang dibina olh walisongo ke5 `sunan kudus` pada tahun `1549` dan disini juga dia dimakamkan..
atas faktur keselamatan masjid tersebut tlh dirobohkan dan hanya menara & tangga masjid yg ditinggalkan untuk dijadikan warisan sejarah..disebelahnya telah dibina masjid baru.. :)


lain orang lain budayanya..terpegun mama melihat ramainya wanita yg berkunjung ke makam yang dipercayai `makam sunan kudus`..mereka membasuh muka ,mengambil air sembahyang dan ada antaranya yg meminum air dr kolah yg sedia ada..kemudian beramai2 menuju ke makam tersebut dan membaca yasin dan berzikir..


makam2 lama berhampiran makam `sunan kudus-walisongo ke5`

***********************************************************************************************

(sila klik utk pembesaran imej)..
dipercayai juga `sunan kudus walisongo ke5` disemadikan disini !!..pusaranya didalam tirai berwarna putih ..mama tidak dpt melihatnya dgn jelas kerana berdekatannya ada pusara ahli keluarganya dan ianya dipenuhi olh kaum wanita yg sedang berzikir !! memang ramai sgt wanita yg berkunjung kemakam tersebut..kagum dgn mereka !!..

Sunday, November 9, 2014

Cerekarama TV3, tangis yang tiada noktah

assalam semua..
menonton tak cerekarama TV3 sebentar tadi?..ehem lama tak tenguk `nasha aziz` berlakon drama tv !!..banyak pengajaran yang dapat kita kutip dari cerita tadi..hu2..




tajuk : `tangis yang tiada noktah`

antara pelakon : nasha Aziz sebagai `datin zara`
                           : eizlan yusof sebagai `dato`
                           : khatijah tan sebagai `ibu zara`

waktu : 9.00pm -11.00pm

setiap sabtu : TV3

         

kisah tentang datin zara yang sombong kerana hidup dalam kemewahan..dia tidak menghargai `quran` pemberian penduduk kampng sewaktu dia merasmikan suatu majlis..geram pulak mama bila menonton cerita tadi..waktu datin zara membawa ibunya pergi shopping..ibunya ingin membeli telekung berharga RM120 tapi dikatakan mahal..lalu dia memilih telekung yg berharga RM35..hu2 dia minta tawar lagi harganya.. :(
sedihkan, dia berkemampuan tapi berkira utk membeli sebuah telekung !!..
dia membeli baju yg berharga lebih kurang RM2000..ibunya pula yang berkata mahalnya harga baju tu..akhirnya ibunya meninggal.. :(
kemewahan hidup membuat dia semakin hanyut..sakit ati pulak mama bila dia perli kawan2 dia yg nak menunaikan umrah !!..dia juga menyimpan`anak ikan`..ahuhu2 tau kan apa anak ikan !!..dia terus hidup dengan dosa2 sehingga tertangkap, bila suaminya memeriksa `hp`nya..dia juga menukar ubat suaminya!!.. sambil memandu kereta suaminya menalipon zara dan mereka bertengkar dan dia ingin bercerai..tiba2 suaminya diserang sakit jantung dan meninggal..jahat kan datin zara !!..akhirnya dia menerima balasan dr Allah, bila kehilangan suara dan kemurungan..`anak ikan`nya pula tidak mahu berkahwin dengannya..

dia kerap keluar rumah & merayau2, kemudian dia datang kerumah seorang `makcik` yang mempunyai seorang anak lelaki !! dia melarang ibunya untuk menjaga zara.. bila berita kehilangan datin zara disiarkan di akhbar olh ank datin zara, anak lelaki makcik yang menjaga datin zara meminta bayaran RM200 ribu untuk menghantar datin pulang..makcik nampak anaknya menerima wang dari `anak datin` waktu menghantar datin zara pulang dan meminta anaknya untuk memulangkan semula wang tersebut..akhirnya makcik dan anak lelakinya tinggal bersama2 datin..datin ingin pergi menunaikan umrah untuk menebus segala dosa2 yang pernah diakukannya dulu..dia pergi ditemani olh makcik dan anak lelakinya.. `anak datin` pula tidak dapat mengikutnya kerana ada kemalangan melibatkan pekerja mereka..akhir cerita `datin zara` meninggal dimekah.

Thursday, October 9, 2014

Rumah Makan `Kampung Laut` Semarang Indonesia

Assalam semua..
spt selalu..`mama semakin lemau & lembam`..hu2..bolih pakai tak alasan ni.. ;)
rindu sangat nak menaip entry diblog sendu ini..tapi keadaan tak mengizinkan..kali ni terkejar2 ke PPUM lagi..insyaallah pada 20 oct 2014 ni doc.akan memasukan ubat baru melalui injection..n mama terpaksa stay sehari utk pemantauan..harap2 kali ini ubat ini sesuai dgn mama..
lama betul nak meng`update` cerita tentang semarang aritu !!. :P.. bajet ramai sangatlah yang baca blog sendu ni kan..


 `my sis bil mom hb & dad`



Rumah Makan Apung `Kampung Laut` antara tempat2 makan yang blh dikunjungi waktu berada disemarang..harganya agak mahal sedikit.. ;) Restoren ini didirikan diatas air dan dibuat daripada kayu n beratapkan rumbia..siap ada live band tau !! (kami dtg  waktu malam)..restoren ni dibuka dari pukul 11.30am-10pm..sangat luas dan selesa untuk menjamu selera..indah sangat pemandangan waktu malam disini..

`live band`.. ;)

yang ini, sup buntot (dlm bahasa indonesia) @ ekor !!.. yg jadi pilihan org lelaki !!..lain dr sup ekor kat m`sia..disini ekor dibakar dahulu..
kata `tourist guide` kami ekor bakar & sambal cili kicap dimasukan kedalam sup kosong waktu nak memakannya..ahaha..betul ke ek?.. hentam saja la labu !!!..


menu seterusnya..baby kailan & cendawan, udang pedas, cumi @ sotong telur masin, kerapu steam.. bersama nasi putih..semua lauk diorder 2 set setiap satu..he2..maklumlah rombongan cik kiah kan !!..kami seramai 8 org termasuk tourist guide kami.,harga makanan ini RM 280 ++
dan minuman wajib mama kalau ke`indonesia` adalah `jus alpukat`..sangat sedap & pekat !!.. harganya lbh kurang RP 500..kira sendiri dlm RM tau.. ;) tak sesuai jika menghidap diabetes !!



cantikan view `kampung laut` diwaktu malam..





jika berkunjung kesemarang~~ ini alamatnya :

Rumah Makan Kampung Laut Semarang
Puri Maerokoco Jl.Anjasmoro
Tawang Mas, Kota Semarang Jawa Tengah.

No Tel: 0247617289 - 70793500

Thursday, July 31, 2014

Salam Aidilfitri 2014..


salam aidilfitri maaf zahir batin dr mama buat semua ..

mama semakin bz melayan sikecil`dayyan harith`..usia dia dah 1thn 3bln..semenjak dapat kaki ni penat mama mengejarnya, suka benar dia me`round` satu rumah dan dah pandai memanjat tangga !!..hu2..
maaf juga kerana mama sering tak berkesempatan nak `BW` keentry kawan2 semua..rindu sangat2 nak melawat entry kawan2..
bagaimana raya u all?..tahun ni mama@en.papa beraya berdua dikg mama yg 1/2jam je perjalanannya !!. :P kira kg ke ni?..

Tahun ini #dayyanharithmamidedi# beraya dibesut t`ganu..

@Al-Fatihah ..to`ki dayyan harith baru meninggal pada 12hb July 2014 -(14 ramadhan) yang lalu..semuga `sil`Jmr23.com & family tabah menghadapi dugaan dari Allah.. :( 

#darinyakitadatangdankepadanyakitaakankembali#itupasti..

Thursday, June 26, 2014

Percutian semarang -part 3

i`m back..ehem mama  nak sambung kisah percutian mama aritu..huk2..
inilah hotel penginapan kami iaitu `Quest semarang`..hotel ni 3*..
mama pilih room yg ada `private balcony` yg menghadap pool.. senang nak skodeng org swim !! ahaha.. :P
price utk 1mlm-rm100 ++ !! selesa tinggal disini..lobby dia sangat luas..kat sini juga tersedia sekali pakej perkahwinan dihotel..huk2..




sebahagian lobby hotel..

replika pelamin & kek kawen yg dipamerkan dilobby yg luas.. :P
bilik mama 
yg menghadap pool.. :P
sempat jugak !!.. ;)

cantik kan view dia..tapi pool dia kecil sikit ..

 berminat untuk kesemarang?..ini alamatnya.. 

Quest Semarang
Jalan Plampitan No:37-39
Semarang,Central Java 50138

t: +62243520808
e: semarang info@Quest-Hotel.com

#thanks buat dear wahida yg beri info hotel ni#


nanti sambung lagi ek..hu2..