My Lovely Friends..

Wednesday, September 26, 2012

** pertengkaran suami isteri..

Salam rabu dan selamat malam semua..
hari ini tuan punya blog lemau ni ke`PPUM` lagi..ada appointment dgn prof.madya dr CT Ng..
kebelakangan ni mama sibuk memanjang..dah macam wakil rakyat pulak !!!..he2x..
ehem sejak berhenti kerja hampir 2 tahun ni..otak mama semakin lembam.. :(
untuk memcairkan kembali otak yang semakin membeku mama semakin suka membaca..dulu sibuk bekerja sampai takde masa untuk membaca..sekarang ni `novel , majallah anjung seri & pengantin` menjadi koleksi peribadi mama..en.is bising juga..hu2x..

hari ni mama terbaca kat mingguan wanita tentang `pertengkaran suami isteri`..
3 PERKARA YANG HARUS DIELAKAN :


@ menyentuh hal sensitif..
semua orang ada kelemahan tetapi tidak sepatutnya pertengkaran yg berlaku menyentuh isu sensitif diri pasangan..sebagai contoh mengaitkan keadaan tubuh pasangan yg lebih besar berbanding wanita2 lain..ia sememangnya membuat dirinya tersentuh sedalam2nya..hukkk2x..




@ menjadi ahli sejarah..
antara sedar atau tidak , ada segelintir pasangan yg mudah sahaja mengungkit untuk menyedapkan hati masing2..ketika nilah masing2 berlagak seperti ahli sejarah..mulalah keluar kata2`awak memang tak suka ibu sayakan?masa awak datang dulu pun saya dah nampak muka awak yg tak selesa ketika menjawab pertanyaannya`.. :(




@ pukul dan lari..
jangan tidak percaya ada pasangan yg suka bertengkar secara keras !!..keras yg dimaksudkan melibatkan pukulan, tendangan dan macam2 lagi..malah ada  yg memukul dan cuba melarikan diri dgn memutuskan komunikasi..contohnya..`cukuplah, saya tak peduli semua itu !!..saya nak pergi..





** sedangkan lidah lagi tergigit ..inikan pula suami isteri..hindari diri dari mengeluarkan kata2 kesat yg seterusnya bolih mengakibatkan perpisahan.. 

info: mingguan wanita
pic. : dr en.google


19 comments:

Acik Erna said...

assalam MA..memang seronok membaca ni kan..macam2 pengetahuan jugak yang kita dapat..mingguan wanita acik dah berenti beli..sebab tulisanya kecik2 sangat..acik pakai cerminmata pun,..pening kepala dibuatnya

teratai said...

Betul apa yg mama aini tulis...

Persefahaman suami isteri amat penting untuk suatu perhubungan yg harmonis.

Semoga mama sentiasa sihat sejahtera:)

Marya Yusof said...

As salam mama,

Alhamdullillah setakat harini masih hangat2 & suam2 lagi... Tak pernah lg perang besar... Memaafkan adalah kunci kebahagiaan kan... Kalau gaduh pun kena jgk balik semula nak lari ke mana...jauuuuhhhh...huhuhuuu ;))

Mak Lagenda said...

Alhamdulillah..ke 3-3 ciri di atas x ada dlm diri kami laki bini.

Yg selalu terjadi is,majuk2 manja je dgn cik laki. Hihihi

syiela said...

batul kan ma sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula laki bini.. mmg sah2 bergaduh tapi biarlah gaduh manja2 gitu...

***ma syiela sukala kartun yang lompat wacha tu kekekke

** syiela suka sangat novel sekarang ma.. dah penuh rak siap jual lagi dah sebab takde tempat

mummysyafie said...

untuk pengajaran diri sendiri gak ni.

Kakzakie said...

Banyak pengajaran diberi dari N3 ini sebagai panduan. Betul kan.. lidah amat tajam..

shaiful zaidi said...

salam mama.
nice info.tq.

wahida said...

nauzubillah...part pukul2 yg tak best dgr tu...

.: iEyLa :. said...

banyaknye dugaan rumahtangga ek ma...
mohon tunjuk ajar bila adik bergelar isteri satu hari nanti.. :)

Azian Elias said...

Semakin lama.usia perkahwinan kalau tiada persefahaman pasti akan sentiasa diduga..

Kak yon said...

sepanjang usia perkahwinan mesti ada dugaannya.bersabar dan toleransi menjadi penyelamat sesebuah rumahtangga..

TiranaAduka said...

sedangkn LIDAH LAGI TERGIGIT

TiranaAduka said...

setuju.

TiranaAduka said...

Tirana Aduka Like

TiranaAduka said...

proses mengenal hati budi ambil masa 15 tahun mengikut kajian

TiranaAduka said...

ta pun sama jugak tau!

Rain said...

kawal perasaan, kawal tangan, kawal hati, teguhkan iman ; semoga Allah memberikan kita semua seluas-luas kesabaran dalam menangani apa jua masalah..

Kasih Salina said...

majalah anjung seri memang wajib saya beli setiap bulan..menjadi suami isteri mesti tetap ada dugaan & cabarannya..