My Lovely Friends..

Thursday, December 6, 2012

`perlu dielak dari mengganggu perkahwinan`.. :(

salam semua..

setiap perkahwinan ada hitam & putihnya.. hari ini ia nampak tenang..siapa tahu esuk dia bergelora..bagaimana kita insan biasa utk menghadapinya?..







perkara2 yang perlu dielakan dari mengganggu perkahwinan :

* teruskan bersabar dan belajarlah untuk mengawal emosi..
* usirlah pelbagai andaian negatif terhadap pasangan anda.. ;)
* kenangkan kembali bagaimana ikhlasnya pasangan menerima anda sebagai teman hidupnya..
* sentiasa berterus terang dengan pasangan mengenai apa yang anda rasa..tetapi ingat, cari waktu yang sesuai untuk bertukar cerita.luahkan dengan cara yang baik dan jangan sekali-kali mengkritik..
* tanamkan kepercayaan dalam dirinya bahawa dia masih mampu menjadi suami atau isteri yang hebat sekalipun ada kenangan silam yang menyakitkan..
 ( dari mingguan wanita : 09-15 nov 2012)


aha..bagaimana?..bolihkah kita melakukannya !!.. ;)
yalah kita hanya bolih berkata, bagaimana mereka yang mengalaminya?..bercakap senangkan..tapi bagaimana untuk menghadapinya !!..
ingatan buat semua..berjuanglah untuk mengejar kebahagian biarpun sedikit yang akan kita dapat !!..pahitkan kehidupan..kadang2 kita ketawa, sedangkan hati menangis..kadang2 kita berpura2 kuat tapi didalam sebenarnya kita tak setabah manapun..hu2x..

21 comments:

~Beb~ said...

thanks share mama. InsyaAllah. semoga jodoh kita semua hingga ke Jannah kan ma.

myfirdz said...

Kesemua di atas kami amalkan.. Mmg nikmat rumahtgga terasa sgt... Paling pnting msing2 letakkn matlmat menuju keredhaan Allah dlm rumh tgga.. Pasti lagi indah.. Tq 4 nice sharig ..

MulutPayau said...

mama,terima kasih atas prkongsian...
Kadang bahtera yg kita layar terumbang ambing jua di pukul gelombang....hanya kita yg tahu bgaimana utk mngawal dan menenangkannya..

shaiful zaidi said...

salam mama....tips yg baik utk diamalkan agar rumah tangga aman-damai...tq

HuzairieHusin said...

tips yg bgus untuk org yg dah berkhawin dan bercinta.. hehehe :D

Wak Gelas™ said...

saperlar X sayang bini, tapi ada kann ..,kanns

Ros said...

Assalamualaikum mama,

Terima kasih ya mama..perkongsian yang sangat baik...

Betoi tu mama,semua orang nakkan rumahtangga depa kekal hingga kehujung nyawa..
Nak bercakap memang senang tapi nak menghadapinya memang susah kan mama...tapi apa pun kita hanya mampu ikhtiar usahaya sedaya mungkin kearah kebahagiaan..kalau nak retak jugak ,yang tu kerja buat Allah lah kan mama...

♥Putri ilyanie♥ said...

wah..nasihat yg berguna.. tq mama.. heee.. putri nk g bercuti dgn keluarga ehem2 gu ni..

Suraya said...

salam mama..
betul tu mama...walaupun su baru 9 bulan kawen, tapi bnyk benda kene belajar...thanks for the info :)

Qhaifa Nur said...

komunikasi dlm hubungan penting...tips yg sgt berguna..tq

Ummiarissa Mahdi said...

untuk mengenali pasangan makan bertahun juga...setakat bercinta sebelum kahwin sebenarnya kita tidak kenal pasangan seratus peratus...segala-galanya berkaitan dengan emosi....maka kesabaran yang akan diuji....benarkah mama?

Kak yon said...

adakalanya banyak sangat pengorbanan demi mencari sedikit kebahagian..

Papa Mifz said...

Mifz pun pernah bergambar depan band beruang tuh...hehe

semoga kita semua berbahagia dengan perkhawinan masing2...amin...:)

Zakia said...

boleh digunakan untuk masa akan datang..hehe

cheeze maz said...

Salam ziarah & kenal, akak doakan perkhawinan semua disini kekal sehingga ke syurga. Akak menjemput rakan2 menyertai GIVEAWAY 001 CHEEZE MAZ .Link cara2 penyertaan ada di : http://cheezemaz.blogspot.com/2012/11/giveway-sempena-iphone-5-gadget-impian.html

Jika tiada masa menyertainya, harap sangat2 dapat membantu akak dengan :
1) Tekan butan G +1 bagi entry http://cheezemaz.blogspot.com/2012/11/iphone-5-gadget-impian.html
2) Vote akak di denaihati. Cara nak vote akak ada di entry : http://cheezemaz.blogspot.com/2012/12/giveaway-001-tugasan-ke-2.html

el said...

betullah tu apa yg mama highlight kan
tp kdg2 tu mn tahan kan..abis semua sembur hahahah tp lau xde gelora bkn rumahtangga..tp pandai2lah kan..dah kwin pun lol

syiela said...

setuju tu mama... sesekali mmg bergelora hanya kita yang mampu mengawalnya...

*** bedak tu made in japan mama :)

LYAfrina said...

mama kah itu??

betul tu mama..y menghadapinya..mmg agak skar..tp apa2 pon kt mesti berusaha demi sebuah kebahagiaan.. mmg myakitkan bila.. kita gembira..tp dlm hari menangis...

teratai said...

Betul tu mama...

TQVM sharing ini:)

TiranaAduka said...

info dan tips dari orang lama..thanks mama aini..menulis berdasarkan pengalaman idup mama sendiri.

TiranaAduka said...

salam
Jalan jalan malam selasa mama aini.